Structuur ISO 9001
ISO 9001:2015 maakt gebruik van het High Level Structure (HLS) systeem. Dit is een 'structuur op hoofdlijnen' voor managementsystemen. Het is bedoeld om een eenduidige hoofdstukstructuur vast te stellen zodat alle managementsysteem normen dezelfde volgorde en onderlinge samenhang vertonen. Sinds 2012 vormt de HLS het uitgangspunt en de basis voor nieuwe en herziene ISO-managementsysteemnormen.
De ISO 9001 norm legt een directe koppeling tussen de bedrijfsstrategie en de operationele bedrijfsvoering. Risicogericht denken vormt de basis voor het managementsysteem.
De ISO 9001in hoofdlijnen:
4. Context en de organisatie
Hier ligt de nadruk om de omgeving van de organisatie in beeld te brengen en welke specifieke behoefte en verwachtingen deze hebben. Dit bepaalt mede het toepassingsgebied van het kwaliteitsmanagementsysteem.
5. Leiderschap
De koppeling van het management systeem aan de algehele strategie, beleid, rollen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden.
6. Planning
Het vaststellen van kansen, risico’s en daaraan gekoppeld acties.
7. Ondersteuning
Beschikken over juiste middelen, naspeurbaarheid en competente medewerkers.
8. Uitvoering
Beheerste bedrijfsvoering zodat aan gestelde eisen wordt voldaan.
9. Evaluatie van de prestaties
Monitoren en meten, interne audits en directiebeoordeling.
10. Verbetering
Eisen met betrekking tot het verbeteren van het managementsysteem.
De ISO 9001 norm legt een directe koppeling tussen de bedrijfsstrategie en de operationele bedrijfsvoering. Risicogericht denken vormt de basis voor het managementsysteem.
De ISO 9001in hoofdlijnen:
4. Context en de organisatie
Hier ligt de nadruk om de omgeving van de organisatie in beeld te brengen en welke specifieke behoefte en verwachtingen deze hebben. Dit bepaalt mede het toepassingsgebied van het kwaliteitsmanagementsysteem.
5. Leiderschap
De koppeling van het management systeem aan de algehele strategie, beleid, rollen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden.
6. Planning
Het vaststellen van kansen, risico’s en daaraan gekoppeld acties.
7. Ondersteuning
Beschikken over juiste middelen, naspeurbaarheid en competente medewerkers.
8. Uitvoering
Beheerste bedrijfsvoering zodat aan gestelde eisen wordt voldaan.
9. Evaluatie van de prestaties
Monitoren en meten, interne audits en directiebeoordeling.
10. Verbetering
Eisen met betrekking tot het verbeteren van het managementsysteem.